کد مطلب:164562 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

در این که اهل بیت بعد از مراجعت از شام، روز اربعین را به کربلا رسیدند
چنان كه افواها مشهور گشته یا نه. سید رضی الدین بن طاووس؛ علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن طاووس؛ در كتاب ملهوف فرموده كه:

راوی گفت كه چون نساء حسین و عیال او از شام رجوع كردند و به عراق رسیدند، به آن دلیل كه همراه ایشان بود گفتند كه ما را از راه كربلا بگذران. پس رسیدند به موضع مصرع [1] حسین دیدند كه جابر بن عبدالله انصاری - رحمة الله


تعالی - با جماعتی از بنی هاشم و مردانی چند از آل رسول الله - صلی الله علیه و آله - نیز وارد كربلا شدند برای زیارت قبر امام حسین علیه السلام - پس جابر و اصحابش و اهل بیت امام حسین - علیه السلام - در یك دفعه وارد شدند و با هم ملاقات نمودند و با گریه و اندوه و لطم [2] و اقامه ی مصیبت نمودند كه جگرها را پاره كرد و زنان اهل سواد [3] آن دیار به نزد اهل بیت پیغمبر آمدند و چند روز در آنجا ماندند و عزاداری نمودند. [4] .

و همین مضمون را ابومخنف لوط به یحیی ازدی در مقتل خود ذكر نمود. [5] و چون معروف است كه جابر در روز اربعین به زیارت كربلا آمد، پس باید كه اهل بیت امام حسین نیز در روز اربعین به كربلاء رسیده باشند. و این در نهایت ضعف است. زیرا كه اهل بیت در شام مدتی ماندند و از كربلا تا شام منزل های بسیار است. علاوه، به كوفه نیز آمدند و چندی را در آنجا بودند. با این احوال چگونه ممكن است كه مجموع این امور در چهل روز به وقوع یافته باشد.

و این كه گفته اند كه اهل بیت را در وقت بردن به شام در نهایت سرعت و احتیاط بردند بلكه بسا بود كه دو منزل یكی می رفتند تا مبادا كه شیعیان سر راه را بگیرند. پس ضرر ندارد كه در روز اربعین به كربلا برسند. پس ضعف این نیز ظاهر و هویدا است، چه بر فرض تسلیم كه در وقت رفتن تند رفته باشند در زمان برگشتن كه به موافق قاعده آمدند، با مكث در شام و نحو آن. و اما این كه جابر در روز اربعین آمده باشد؛ اولا مسلم نیست. و ثانیا شاید جابر اول دفعه در روز اربعین آمده باشد. و پس از آن، بار


دیگر هم به زیارت آمده باشد. و در این دفعه ی دوم، اهل بیت نیز بعد از مراجعت از شام، با جابر یك دفعه وارد شده باشند - و الله العالم.


[1] مصرع: افكندن بر زمين، كنايه از قتلگاه يا محل وفات كسي.

[2] لطم: پنجه و سيلي زدن بر روي.

[3] سواد: جماعت و عامه ي مردم، كشور و مملكت.

[4] الملهوف:225.

[5] مقتل ابي مخنف:140.